Lezingenreeks - Literatuur en Dekolonisatie

Verschillende locaties in Gent
Organizer
Verschillende stakeholders waaronder het Afrika Platform van de AUGent

De afgelopen jaren, en zeker sinds de Black Lives Matter-protesten in de zomer van 2020, staat dekolonisatie als thema weer duidelijk op de maatschappelijke agenda.

Literatuur en literatuurstudie zijn primaire loci voor wie het koloniale verleden en zijn nawerking ernstig in de ogen wil kijken. Literatuur speelde een faciliterende en soms zelfs een formerende rol in het verspreiden van het imperiale denken. Welk perspectief komt aan bod? Wie zijn de personages? Met welke woorden verbeelden we het koloniale tijdperk? Hoe kan je koloniale literatuur vanuit een hedendaags perspectief lezen? Bovendien beïnvloedt het koloniale verleden ook vandaag nog de manier waarop we aan kenniscreatie en literatuuronderwijs doen, van de canon tot de inrichting van bibliotheken en het opstellen van lectuurlijsten.

Daarom gaan we in gesprek met schrijvers, filosofen, journalisten, bibliothecarissen en archivarissen uit Vlaanderen en Nederland. Samen willen we reflecteren over de institutionele dimensie van dekoloniseren en nadenken over hoe literatuur ook een andere rol kan spelen door bepaalde vragen en perspectieven aan bod te laten komen.

In samenwerking met Vlaams-Nederlands huis deBuren nodigen we iedere avond ook een literaire stem uit om een andere blik op het thema te werpen.

Aan het einde van de reeks stellen we een aantal concrete actiepunten voor.

Programma

20 oktober: Sibo Rugwiza Kanobana & Lindah Leah Nyirenda over het zwarte perspectief

26 oktober: Sarah Adams & Karin Amatmoekrim over een gedekoloniseerde canon

3 november: studenten Dekoloniseer FLW & Gloria Wekker over een gedekoloniseerd curriculum