Human Rights @ De Krook: ‘Wat doet migratie(recht) met mensen(rechten)?’

07-02-2023

Hoe krijg je in België een verblijfsrecht? En wat doet dat met een mens?

Het migratierecht is complex en technisch. Toch is het belangrijk om de grote lijnen ervan te begrijpen: het gaat om mensen, we horen er vaak over op het nieuws of in ons dagelijks leven.

Daarom sprak Ellen Desmet met negen personen over hun traject in het Belgische migratierecht, voor het boek Migratierecht. Tussen mens en staat. Personen uit verschillende hoeken van de wereld, die om verschillende redenen naar België kwamen en elk hun verhaal hebben.

Tijdens deze sessie nemen we jou verder mee in het labyrint van het migratierecht en gaan we dieper in op de juridische en psychologische impact van migratie.

Sprekers

Afsar Un Nesa is sociaal-cultureel werker en oprichter Maanobota Collective vzw.

Magazwa is een voormalige niet-begeleide minderjarige uit de Democratische Republiek Congo, en getuigt online.

Hilde Van Durme is psychotherapeut bij vluchtelingen bij Solentra vzw.

Jinske Verhellen is professor internationaal privaatrecht aan de Universiteit Gent en partner in een Europees project rond kinderen in migratiecontext (FAMIMOVE).

Ellen Desmet is professor migratierecht aan de Universiteit Gent en auteur van Migratierecht. Tussen mens en staat.

Moderator

Robin Vandevoordt is professor migratiestudies aan de Universiteit Gent.

Meer informatie hier.