Leeskring Annemarié van Niekerk: Ingrid Winterbach - Niggie

28-03-2019

Ingrid Winterbach is geboren in Johannesburg en studeerde aan de Universiteit van Witwatersrand en Universiteit Stellenbosch. Ze doceerde aan de vakgroep Creative Arts bij Stellenbosch voor meer dan dertien jaar en gaf voor vijf jaar les aan de vakgroep Afrikaans-Nederlands bij de Universiteit van KwaZulu-Natal. Haar correspondentie als jongere met de Afrikaanse auteur Etienne Leroux (1922-1190) is enorm populair geworden en vormde de basis van Leroux’ roman 18-44 (1967).

Ingrid Winterbach is zowel auteur als beeldend kunstenaar en houdt zich de laatste jaren uitsluitend bezig met schrijven en kunst maken.

Winterbach ontving de M-Net Book Prize en de Old Mutual Literary Award voor haar roman Karolina Ferreira, en de W.H. Hofmeyr Prize voor haar boek Buller se Plan. Recent werd haar boek Niggie gerenommeerd met de prestigieuze Hertzog Prijs voor proza.

Het is deze roman, die we zullen bespreken tijdens de leeskring op donderdag 28 maart, om 20 uur

Een kleine groep van Boer soldaten vertrekt van de Kolonie naar de Vrijstaat om een getraumatiseerde jonge man terug thuis te brengen. Twee van hen, Reitz Steyn en Ben Maritz, zijn wetenschappers. De roman focust voornamelijk op hun ervaringen. Het lijden en de ontberingen van de oorlog laat zijn littekens achter op de kleine groep mannen. Tijdens hun reis worden ze aangehouden door de Boeren en in een vreemd kamp gevangen gehouden. Nadat ze gewond raken bij een executie tijdens een mysterieuze opdracht, worden Reitz en Ben verzorgd door drie vrouwen op een nabijgelegen boerderij. Hun verblijf bij deze vrouwen wordt een helende belevenis.

De leeskring wordt begeleid door Annemarié van Niekerk uit Den Haag. Zij is recensente bij de krant Trouw, waar zij voornamelijk Zuid-Afrikaanse literatuur in het voetlicht plaast. Daarnaast werkt zij freelance voor verschillende kranten, tijdschriften, uitgevers in Zuid-Afrika en werkt zij als vertaler. Zij is eveneens één van de medewerkers van Tijdskrif vir Letterkunde, doet onderzoek bij de Universiteit van die Vrystaat en doceert Afrikaans aan de International School of Amsterdam

Datum: 28 maart 2019​
Aanvang: 20 uur​