Lezing: Dekoloniseren. Herschrijf het verhaal, niet de geschiedenis

07-10-2021

Beschrijving

De oproep om te dekoloniseren klinkt steeds luider: geschiedenislessen, filosofieboeken, lectuurlijsten, musea, archieven, de canon. Zowat elk domein dat tot het hart van de faculteit Letteren en Wijsbegeerte behoort, is vandaag onderworpen aan een kritische blik van dekolonisatie. En dat is niet verwonderlijk. De koloniale geschiedenis leeft voort in de verhalen die we vertellen, in onze verbeelding, in onze kunst, en daardoor in ons cultureel geheugen die we doorgeven aan de volgende generaties. Dekoloniseren gaat niet over het herschrijven van de geschiedenis. Dekoloniseren gaat over het herschrijven van de verhalen die we vertellen over het verleden, en het perspectief dat we daarbij innemen.

over de nood van dekoloniseren aan de universiteit

Opmerkingen