Kennis- en technologieoverdracht in basis moleculaire biologie en bioinformatica voor het bevorderen van een duurzame landbouw in Oost-Afrika

January 2023 to December 2024
Countries
molecular biology
bio-informatics
sustainable agriculture
knowledge
plant biotechnology
outreach
Institutions
Moi University (Kenya)
Research fields
Agriculture and Food Sciences

Het doel van dit project is het aanleren van onderzoeksmethoden en -vaardigheden in moleculaire biologie om de deelnemers in staat te stellen zelfstandig kwalitatief onderzoek uit te voeren. Verschillende aspecten van de wetenschappelijke praktijk zoals experimenteel ontwerp, formuleren van wetenschappelijke vragen en gebruik van specifieke apparatuur worden behandeld tijdens de workshop van een week. De deelnemers krijgen een onderzoeksprobleem voorgelegd dat zij moeten oplossen met behulp van moleculaire basistechnieken zoals PCR en gelelektroforese. Zo doet elke deelnemer praktijkervaring op met bioinformatica, DNA-extractie, PCR-amplificatie van een moleculaire marker en het verknippen van DNA door restrictie digesties. De workshops zullen geïmplementeerd worden in 2 fasen. In jaar 1 (herfst 2023) zal een team van vier VIB/UGent docenten een week lang de basis moleculaire vaardigheden aanleren aan het technisch en wetenschappelijk personeel van de MOI University in Kenia - de “train de trainers” fase. Het team van MOI universiteit krijgt zowel de opleiding als het nuttige cursusmateriaal geschikt voor de studenten van de bachelor en master in biotechnologie. Het streefdoel is om in jaar 1 twintig leden van het wetenschappelijk personeel te trainen. In jaar 2 (herfst 2024) komt enkel een beknopt team van VIB/UGent terug om het lokale wetenschappelijke team te ondersteunen in het geven van de cursus aan de studenten (BSc en MSc Biotechnologie) en een korte, meer diepgaande cursus te geven aan het personeel. Dit project wordt ook direct gelinkt met het Kringloop labs initiatief, een initiatief van het Marc en Nora van Montagu fonds die labs in Afrika wil versterken door ongebruikt materiaal uit Vlaanderen te doneren en ontvangers te leren ze te gebruiken voor educatieve en/of maatschappelijke service. Deze cursus samen met het Kringloop labs initiatief worden later uitgebreid naar andere Keniaanse universiteiten en mogelijks ook naar andere landen. De langetermijnvisie is om een grotere onderzoekscapaciteit te ontwikkelen in Afrika en daarmee een verhoogde samenwerking tussen onze kennisinstellingen en Afrikaanse partner te bevorderen, vooral met het oog op het ontwikkelen van duurzame landbouw in een steeds uitdagender klimaat.